2007-10-15 Sandra Pētersone / ZIEMEĻLATVIJA Ar Draudzīgā aicinājuma balvu novērtē radošo garu
“Tas ir suminājums skolām, kurās valda radošs gars,” teicis Draudzīgā aicinājuma fonda priekšsēdētājs Jānis Endele par Draudzīgā aicinājuma balvu. Šo apbalvojumu ik gadu saņem tās Latvijas skolas, kuru audzēkņi sasnieguši augstus rezultātus mācību priekšmetu olimpiādēs un zinātniski pētnieciskajos darbos valsts mērogā.
Izvērtējot 2006./07. mācību gadu, “Draudzīgā aicinājuma balvas 2007” reitingā no Valkas rajona pilsētu skolu grupā iekļuvušas Smiltenes ģimnāzija (18. vieta), Valkas ģimnāzija (36. v.) un Valkas pamatskola (46. v.), bet lauku skolu grupā – Trikātas pamatskola (8. vieta).
Taču ir arī citas skolas, kurām Draudzīgā aicinājuma balvu palīdz izcīnīt Valkas rajona jaunieši, kuri tagad tur mācās.
“Ja tēma patīk, tad labu zinātniski pētniecisko darbu var uzrakstīt par jebko un nav jābūt teicamniekam,” “Ziemeļlatvijai” atzīst Rīgas Āgenskalna Valsts ģimnāzijas 12. klases skolēns valcēnietis Rihards Plūme. Aizvadītajā mācību gadā viņa zinātniski pētnieciskais darbs “Personvārdu atveide latviešu valodā normas un lietojuma diskursā” valstī ieguva augstāko novērtējumu jeb “zelta diplomu”.
Āgenskalna Valsts ģimnāzija izraudzījās Rihardu, lai viņš svētku sarīkojumā Latvijas Nacionālajā operā saņemtu skolai pasniegto Draudzīgā aicinājuma Gandarījuma balvu. Republikānisko pilsētu skolu Draudzīgā aicinājuma reitingā 2006./07. mācību gadā Āgenskalna Valsts ģimnāzija ir 6. vietā.
“Trīs “zelta” un septiņi “sudraba” diplomi valstī,” skolas audzēkņu sasniegumus nosauc Rihards un piebilst, ka zinātniski pētniecisko darbu konkurencē Āgenskalna Valsts ģimnāzija ir pirmajā vietā Latvijā.
Lai zinātniski pētnieciskais darbs iegūtu augstu novērtējumu, Rihards iesaka izvēlēties tēmu, kura interesē, jo tad ir vēlēšanās to pētīt. “Savu izvēlēto tēmu neuztvēru kā skolā uzdotu mājasdarbu. Strādāju daudz, taču man bija interesanti. Tikos ar kompetentiem cilvēkiem, piemēram, tulkotāju Silviju Brici, un uzzināju viņu domas,” stāsta Rihards.
Viņa zinātniski pētnieciskā darba tēma nav iekļauta vispārizglītojošo skolu izglītības programmā. Riharda mērķis bija izzināt angļu un franču valodu personvārdu atveides problemātiku latviešu valodā gan lingvistiskā, gan juridiskā skatījumā un, apkopojot dažādus viedokļus, secināt, cik lielā mērā atveides norma ir piemērota praktiskam lietojumam.
Tematu jaunietis izvēlējās, vēl mācoties Valkas ģimnāzijas 10. klasē, un jau toreiz iesāka pētījumu ar skolotājas Rutas Kriviņas atbalstu. Āgenskalna Valsts ģimnāzijā viņa darbu vadīja filoloģijas maģistre skolotāja Anita Vanaga.
“Ikvienai skolai ir liels prieks, iegūstot augstu vietu Draudzīgā aicinājuma reitingā,” teic Smiltenes ģimnāzijas direktore Aija Cunska. Šai skolai iegūt 18. vietu palīdzēja skolēnu sasniegumi matemātikas olimpiādē.
“Lai izaudzinātu talantīgus skolēnus un sasniegtu augstus rezultātus, nozīme ir iedzimtībai, taču, nenoliedzami, ir vajadzīgs arī pašu skolēnu liels papildu darbs un pedagogu ieinteresētība strādāt papildus ar talantīgajiem skolēniem,” domā A. Cunska. |